Morgenen er aldrig helt nem: Vi skal op fra vores lækre dyne og i gang med alle dagens svære udfordringer.

 

Men med et par tricks kan du øge chancen for en god morgen.

Ingen kaffe efter klokken 15

For det første bør du undgå at drikke kaffe og andre koffeinholdige drikke efter kl. 15. Koffein er i blodet først efter et par timer, men har en halveringstid på hele 8 timer. Når du drikker en kop kl. 15, er det først halveret kl. 23 – og så kan det lige pludseligt godt blive svært at falde i søvn. Falder du sent i søvn, sover du dårligt og får svært ved at stå op.

Supler med kosttilskud

Et andet godt tip er at investere i en række kosttilskud, der hjælper dig med at nå dit daglige behov for vitaminer og mineraler. Det kunne fx være kosttilskuddet chlorella. Dette kan især være vigtigt, hvis du har svært ved at nå det i hverdagen med din almindelige kost. Det er også vigtigt at du især om vinteren får rigeligt med D-vitaminer. Ofte mere end den anbefalede dosis på pakken. Husk også et godt skud C-Vitaminer, særligt hvis du begynder at halte lidt med helbreddet.

Et sol-væggeur til at følge døgnets rytme

Og for det tredje bør du overveje et vækkeur, der imiterer solen om morgenen og derved vækker dig langsomt med en solopgang i stedet for pludseligt med et vækkeur. Ingen bryder sig om vækkeuret og nogle spekulerer i, at det giver en dårlig start på dagen sådan at blive afbrudt i søvnen. Nogle kan faktisk helt undvære væggeuret, det er dog aldrig lykkedes mig at komme op de tidligere morgener uden et væggeur som assistent!

Andre issues

Der kan være mange andre issues.

Hvis du har problemer med hård mave, så bør du altid lige checke den guide ud til hård mave issues: https://haard-mave.dk/.